Træn hurtighed!

Træn hurtighed hos fodboldspillere med følgende fodboldøvelser!

Skudøvelse med spurt

Læg 7-10 bolde ca. 15 meter fra et 11-mandsmål, og marker en linje med kegler yderligere 15 meter fra boldene. Fodboldspilleren starter på linjen markeret med kegler, spurter op til bolden og skyder på mål – med sigte efter det øverste venstre hjørne. Derefter løbes der tilbage bag linje. Når spilleren har rundet baglinjen, løber han eller hun mod den næste bold og sigter efter det øverste højre hjørne. Fortsæt øvelsen med nederste højre hjørne og nederste venstre hjørne. Øvelsen stopper først når spilleren har skudt alle boldene, og derefter er det næste spillers tur.
Med denne øvelse træner spilleren at lave et placeret skud på mål, selvom spilleren lige har været i fuld spurt.

Intervalløb

Placér 4-5 kegler på en lige linje med ca. 5 meter mellem hver kegle. Fodboldspilleren skal nu spurte ud til den første kegle, og tilbage til startkeglen. Derefter ud til kegle nr. 2 og tilbage til startkeglen. Spilleren fortsætter således indtil der ikke er flere kegler. Det er vigtigt at spilleren er nede at røre keglen med hænderne, da spilleren på denne måde også træner styrken i knæet.

Holdsprint med bold

Kan du også lide artiklen?

Placer tre kegler på en linje med ca. 20 meter mellem hver kegle. Placer en bold på hver side af midterkeglen. Del dit hold i to grupper.
Når øvelsen går igang spurter første spiller fra hver gruppe op til gruppens bold. Spilleren tager bolden med, og dribler den ned til egen gruppe (Der må gerne tages lange træk, så længe bolden er inden for rimelig kontrol). Næste spiller modtager bolden og dribler den tilbage til udgangspunktet, og løber derefter tilbage til gruppen. Næste spiller løber nu op til bolden og dribler den tilbage til gruppen. Øvelsen fortsættes sådan indtil alle spillere har været igennem.
Med denne øvelse trænes spilleren i at løbe hurtigt med bolden, hvilket kan bruges ved kontraangreb m.v.

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen