Brug af isbad til restituering

Brug af isbad til restituering efter hård fysisk aktivitet, har længe været en kendt metode, der bliver benyttet af mange sportsudøvere verdenen over. Her kan bl.a. nævnes football-spillere, fodboldspillere, svømmere, triatleter m.v.

I Danmark var Silkeborg IF nogle af de første til at indføre det på fodboldplan. Trænerteamet indså at spillerne var for længe om at restituere efter hver kamp, og indførte derfor et isbad til første træning efter kamp – hvilke gav resultater.

Hvordan virker isbad?
Under fysisk aktivitet bliver der ophobet flere affaldsstoffer i musklerne, som med tiden bliver skyllet væk med blodet. Ved et isbad trækker musklernes blodkar – på grund af kulden – sig sammen, og sænker derved stofskiftet.
Når man stiger ud af isbadet og derved det kolde vand, strømmer blodet ud i musklerne for at varme dem op, og skyller derfor hurtigere de affaldsstofferne væk, som under træningen blev ophobet i musklerne.

Råd til brug af isbad:

1. Et isbad er ikke just en rar ting når man er undervejs, og det bør derfor på forhånd overvejes hvilke spillere man vælger at sætte til det. Jeg vil ikke anbefale at du som træner smider et U12 hold i isbad, da dette bare vil ødelægge spillernes humør og lyst til fodbold.

2. Vær forsigtig med vandtemperaturen.  De fleste specialister inden for restituering anbefaler vandtemperaturer mellem 12 og 15 grader. Start eventuelt en smule højere, og gå derefter nedad.

3. Overeksponer ikke! Bliv kun i vandet i 6-8 minutter. Det kan ikke hentes yderligere gevinst ved at blive siddende i længere tid.

Kan du også lide artiklen?

4. Tænk over den personlige komfort. Tæerne er et af de områder der hurtigst får forfrysninger og bringer ubehag. Overvej derfor fodbeklædning i form af støvler lavet af et våddragtsmateriale.

5. Koldere bad er ikke nødvendigvis bedre. Tværtimod. Det kan være livsfarligt at bruge længere tid i koldt vand – og temperaturen bør derfor ikke sænkes med mindre der er observation fra en ekspert.

6. Tag højde for chill-faktoreren. Ligesom med vinden føles vandet kolder hvis det forsvinder fra kroppens overflade før det når at blive lidt opvarmet. Er der derfor cirkulation i vandet i form af dyser eller andet, vil temperaturen føles lavere.

7. Undgå at tage et varmt bad umiddelbart efter isbadet er overstået. Det er nemlig den resterende kølende virkning, og derefter den gradvise opvarmning der er idéel. I stedet for et varmt bad, kan det anbefales at tage en sweater, et par varme sokker m.v. på – eller drikke noget varmt.

 

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen