6-cone øvelsen: variation 1

Som fodboldtræner stræber vi hele tiden efter at gøre vores fodboldspillere endnu bedre. I takt med at forsvarsspil bliver sat mere og mere i fokus, kræver det dygtigere spillere at gennembryde modstanderen.

Jeg kan derfor klart anbefale trænere at arbejde med “6-cone”-øvelserne.

Jeg vil i løbet af vinteren prøve at give nogle eksempler på, samt give forskellige variationer af 6-cone øvelsen

Hvad er 6-cone-øvelsen?

6-cone øvelserne er ganske simpelt kombinationsøvelser mellem 6 kegler. De seks kegler stilles, så de danner to firkanter i forlængelse af hinanden.

Dermed er der mulighed for at “låse” spillerne fast til en zone (firkant hver), og dermed arbejde med bevægelse.

Kan du også lide artiklen?

Variation 1

I denne variationer arbejder vi med 4 v 2 situation, og arbejder samtidig med løb og hurtige pasninger.

Opsæt en bane som vist på skabelonen, og placer to spillere i hver zone (En forsvarsspiller, og en angriber), samt to ved “start”-linjen.

Spiller 1 spiller bolden til spiller 3, som lægger den af til spiller to. Spiller to slår bolden ned på spiller 4, som lægger bolden tilbage til spiller 1, som slår den i dybden.

Lad de fire centrale spillere (3 & 4 + sort) blive i midten i et par minutter, og byt dem så ud. #1 og #2 returnerer til modsatte kø.

Er øvelsen for svær, så kør den igennem uden forsvarsspillerne.

6-cone-drill-v-1

Fokuspunkter: 

  • Afleveringerne skal være korrekte, og have den rigtige fart.
  • Spiller 3 & 4 skal afskære deres modstander, og trække modstanderen med sig efter endt aflevering
  • Kombinationen skal foregå i høj fart
  • Spiller 1 & 2 skal time deres løb.

 

 

Progressioner: 

  • Maks. antal sekunder før spillet skal være afsluttet
  • #2 fortsætter sit løb og får bolden af #1.
  • #1 & #2 angriber mod mål hvor de spiller 2v1 mod en forsvarsspiller

 

 

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen