Hvornår skal vi pumpe?

I dette indlæg vil jeg prøve at tale lidt om ”pumping”, hvad det er og hvornår det kan bruges, og jeg vil når jeg lige får tid igen give eksempel på hvordan det kan indøves.

På DBU’s hjemmeside under ”fodboldens ord” beskrive begrebet pumping meget kort.

”Handling, hvor holdet eller dele af holdet samtidigt bevæger sig frem/tilbage i banens længderetning, når DE har bolden.”

Vi vil derfor gerne som fodboldhold benytte pumping til enten at vinde noget terræn på banen, eller til at lukke rummet bag bagkæden. Hvilke dele af holdet der skubber frem / tilbage kommer an på bolden og modspillernes placering på banen. Oftest vil det primært være forsvarskæden og dele af midtbanen der pumper frem og tilbage. At ”pumpe” frem og tilbage i banens længderetning sker hele tiden i en fodboldkamp, og overgangene fra at pumpe frem til at pumpe tilbage kan ske hurtigt og mange gange i løbet af kort tid.

Hvornår skal vi pumpe frem?

Det korte og mest simple svar til dette spørgsmål er: Når der lægges et pres på bolderen, eller modstanderen spiller tilbage i banen. Er der pres på boldholderen skal spilleren ikke kunne slå bolden langt, hvorfor vi kan tillade os at skubbe frem i banen, lukke områder og derved gøre det svære for modstanderen at flytte kuglen, da vi skaber et kompakt område. Spiller boldholderen tilbage i banen, vil vi gerne vinde noget terræn og skubber derfor tilpas frem i banen.

Kan du også lide artiklen?

pumping-frem

I ovenstående eksempel modtager modstanderens midtbanespiller bolden. Der bliver med det samme lagt et pres på modstanderen, som for at forsvare bolden bliver fejlvendt og flytter sig mod eget mål. Her vil vi gerne vinde nogle metre og pumper derfor frem i banen. Læg mærke til at vores målmand også pumper med frem i banen, for at kunne reagere på lange bolde, da vi står højt i banen.

 

Hvornår skal vi pumpe tilbage

Såfremt det ikke er muligt at lægge et hurtigt pres på modstanderen, eller hvis modstanderen har mulighed for at spiller bolden dybt, kan det være fornuftigt at pumpe tilbage i banen. Ved at ”falde” et par metre i banen, mindsker vi rummet bag bagkæden, vi kan trække tempoet ud af spillet, og vi kan mindske risikoen for dybe bolde. Det er hurtigere at løbe fremad end det er at løbe baglæns, så selvom vi falder nogle metre, kan vi hurtige pumpe frem og genvinde dem igen.

pumping-tilbage

I ovenstående eksempel spilles der gennem vores førstepres på en modstander, vi ikke med det samme kan lægge pres på. Modstanderen bliver retvendt, og vi bliver derfor truet i dybden. I dette tilfælde vil vi gerne lukke bagrummet, og trække tempoet ud af spillet. Derfor vil vi falde i banen (og givet vis centrere). På et tidspunkt vil en af vores centrale backs muligvis skulle skubbe frem i presset, for at lukke for skudmuligheder.

Hvis vores midtbanespiller der lægger presset på boldholderen får standset angrebet, vil vi skubbe et par metre frem, for at genvinde det terræn vi har ”tabt”.

Hvor langt skal vi pumpe?

Der er ingen regler for hvor langt der skal pumpes frem eller tilbage. Som udgangspunkt vil vi gerne skubbe modstanderen så langt tilbage på deres egen banehalvdel som muligt, så hvis vi pumper fire meter frem, vil vi gerne nøjes med at falde to.

Dette kan dog være utroligt svært at håndtere, da pumping – som så mange andre elementer i fodbold – er situationsbestemt. Nogle hold vil gerne blive lavt på banen, mens andre hold gerne vil presse utroligt højt.

Jeg er ikke forsvarsekspert, og der er med garanti andre trænere med mere viden m.v.
Supplér gerne med inputs og indspark

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen