Nemme øvelser til springtræning

At arbejde med springtræning hos fodboldspillere er et vigtigt element når spillerne når op i ungdomsårene.

Jo højere vi hopper, jo større sandsynlighed er der for at vi vinder hovedstødduellen, og derved får clearet bolden, eller får scoret på hjørnesparket. Derudover har målmænd også stor gavn af springtræning.

Videoen herover viser tre øvelser til at styrke springhøjde, og som kan udføres af alle fodboldtrænere, da det ikke kræver noget specielt træningsudstyr, eller nogle specielle faciliteter.

De tre øvelser der gennemgås er:

Squad-jump

Squad-jump er som navnet antyder et “squad” med hop på. Her er det vigtigt at fodstillingen er korrekt, at spilleren går så langt ned i knæ som muligt (og stadigvæk har balance/stabilitet), og springer så højt op som muligt, og får strakt lårene og hoften.

Kan du også lide artiklen?

Tuck-jump

Tuck-jump er hop, hvor knæene løftes så højt mod brystet som muligt i selve hoppet. Igen fokus på god benstilling, balance og at spilleren ikke lander på hælene. Lad spillerne køre hoppe enkeltvis indtil de har styrke og teknik til at lave dem i flydende overgang.

Forward-jump

I forward-jump arbejdes der med at bruge lårmusklerne til at generere et spring fremadrettet. Opsæt to kegler med tilpas afstand, og lad spillerne springe fra den ene kegle, til den anden. Spillere skal godt ned i knæ før springet, for at generere så meget styrke som muligt.

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen