Mine fem råd til børnetrænere

Jeg har efterhånden været børnetræner i en del år for alle mulige forskellige hold. Dette inkluderer både hold med mine unger på, og hold uden.

I løbet af årene som fodboldtræner for børn har jeg gjort mig rigtig meget erfaring om hvad der er godt at gøre, og hvad der er knap så godt at gøre, for at sikre et godt miljø for ungerne.

Jeg vil derfor gerne prøve at dele ud af min erfaring og komme med nogle råd til hvordan man kan håndtere træningen og alt det omkringlæggende når man er træner for et børnehold i fodbold.

  1. Afhold forældremøde i starten & slutningen af sæsonen
    Hold et forældremøde i starten af sæsonen – så tidligt som muligt.
    Her har du mulighed for samlet at kommunikere ud til forældrene hvad der kommer til at ske i den kommende sæson, samt hvilke ”regler” der er på holdet.
    Et par emner der kan tages op kan f.eks. være:

    • Forventninger fra forældrene
      Hjælp til træning. Kørsel til kampe etc.
    • Spilletid
      Tages alle med til kamp, spiller alle mindst en halvleg, hvad sker der med de spillere der ikke spiller i weekenden.
    • Regelsæt på kampdage
      Mødetider, kørsel etc

      Et møde i slutningen af sæsonen giver mulighed for at tale om hvad der skal ske fremadrettet, samt lave en kort evaluering. Derved ved spillerne & forældre præcis hvad der skal ske, efter de kommer tilbage fra ferie.

  2. Ingen forældre-snak på kampdage
    Forældre er rigtig gode at have med ude til kamp. Det er ubetinget støtte til dit hold – uanset hvordan det går. Dog har jeg gjort klart over for min forældregruppe, at jeg er træneren, og derfor ikke ønsker 10 forældre der står og råber til mig eller spillerne hvad der skal gøres på banen.
    Alt efter alderen på børnene, kan det være en god idé at fjerne spillerkontakten med forældrene, så snart I går ind i omklædningen. Enkelte spillere vil selvfølgelig have bedst af at have mulighed for at snakke med deres forældre løbende.
  3. Forklar altid hvorfor
    Ganske enkelt. Forklar altid hvorfor.
    Dette er selvfølgelig også afhængig af alderen på børnene. Får børnene en god og pædagogisk forklaring på hvorfor netop denne øvelse skal trænes, eller hvorfor det er vigtigt at de ikke render rundt i øst og vest, når alle andre er samlet – så forstår de det ofte bedre. Når børnene bliver ældre (Alderen op til teenageårene – samt de første teenageår), kan flere spillere finde på at sætte sig lidt på tværs og afprøve grænser. Her er en forklaring på alt derfor endnu mere vigtig, selvom det kan være krævende.
  4. Gør brug af hjælpetrænere
    Stort set alle forældre har tid og lyst til at hjælpe med træningen. Lav gerne en hjælpe-trænergruppe af forældrene, så du ved hvem du kan trække på hvornår. At have hjælpetrænere gør tingene meget nemmere. Du kan have flere øvelser kørende på samme tid, og børn og forældre får en masse god tid sammen. Giv evt. et par forældre til opgave at lave en øvelse, og del så børnene op i grupper. Dette gør at børnene hele tiden er aktiveret, og det giver dig mere ro.
  5. Hav altid bolde nok!
    Mindst en bold pr. spiller. I min optik skal børn have en bold hver i så mange øvelser som muligt, og ellers spille i små grupper med en masse boldberøringer. Skal der f.eks. laves afslutningsøvelser eller andet skud på mål – så sørg for at have nok ”baner”, så spillerne ikke bruger tid på at stå i kø. Jeg ser desværre ofte at der står 10 spillere i kø til en afslutningsøvelse. Dette gør at de er i aktion ca. 20 sekunder pr. 5 minut – hvilket er spild af god træningstid.

Der er en milliard andre råd derude, og jeg håber da at de af jer som har nogle – vil skrive dem som en kommentar, så andre og jeg selv kan få gavn af dem.
Jeg håber at ovenstående kan bruges af nogen

Kan du også lide artiklen?

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen