10 betingelser for at skabe kreative spillere

Så er vi her igen.

Danmark har aktivt spillet sig ud af den direkte EM kvalifikation, og hele fodbolddanmark står og måber og spørger “hvor bliver de kreative fodboldspillere af”.

Jeg har selvfølgelig ikke svaret, men vil gerne bringe lidt inspiration til hvordan man kan skabe de rette træningsbetingelser for at udvikle de kreative spillere.

Nedenstående er stærkt inspireret af Horst Wein’s filosofi, og giver derfor en række rigtig spændende og kloge tanker.

  1. Drop 11v11 spil
    11v11 er ikke attraktivt for unge fodboldspillere. Der er for mange fodboldspillere på banen, og man får alt for lidt berøringer og tid med bolden, til at kunne udvikle nogen form for kreative instinkter.Der findes massere af andre spil der kan benyttes i stedet. Small-sided games, 5v5, 3v3 på fire mål m.v. giver spillerne langt mere tid med bolden, og langt mere tid til selv at tænke og tage beslutninger, og derved udvikle kreativitet. Reguler banestørrelse så den passer aldersgruppen, og lad dine spillere udfolde sig i et åbent miljø.
  2. Mere åbent spil, mindre analytisk taktisk spil
    Ganske simpelt. Man skal spille fodbold for at blive bedre til det. Drop analysen, eller det taktiske spil, og brug istedet åbent spil til at træne.
  3. Lad børnene spille
    Undlad at stoppe eller rette på spillerne hele tiden, og stop / ret kun hvis den samme fejl bliver begået igen og igen. Mange fodboldspillere ved godt hvornår de laver en fejl, og efterhånden finder de også ud af hvordan de skal løse den. Lad spillerne spille, uden at coache dem, rette dem og så videre. Træd evt. et par skridt tilbage, så spillerne ikke føler sig “overvåget”, og undlad at sætte fokuspunkter eller andre regler op.

  4. Spil alle positioner, og på mindre områder
    Børnespillere bør ikke være låst til faste positioner, og op til U13/U14 bør de have muligheden for at prøve alle positioner, for at opdage de forskellige positioners roller. Brug småspil som 3v3 / 5v5 / 7v7 til at lade spillerne opdage forskellige positioner, og tag evt. en snak med dem efter træning om hvad de oplevede på de forskellige positioner.
  5. Spillerne skal nyde spillet før de kan være kreative
    “Enjoy to be creative”. Vi kender det alle sammen. Vi skal nyde det vi laver før vi kan folde os ud. Inkluder derfor gerne flere forskellige sjove øvelser i træningen, og vær sikker på at spillerne forstår spillet og synes det er sjovt. Hvis spillerne ikke kan se sig selv i træningsøvelsen, så vil de ikke kunne udfolde sig kreativt.
  6. Lad spillerne lave spil og regler
    Lad spillerne designe et spil, eller tilføje en regel til et eksisterende spil. Ved at skifte regler en gang imellem, må de spillere der gerne vil vinde, tilpasse sig endnu bedre, og derved udfolde sig bedre. Det kan være regler som “der må kun scores med venstre ben på et bestemt mål”, eller at der skal laves fire pasninger før der må scores etc.
  7. Tør ta’ chancer og improvisere
    Lad spillerne tage chancer og improvisere, uden at du nødvendigvis overvære eller kommenterer det. Spillerne udvikler sig bedre kreativt i f.eks. streetfodbold end de gør i en opsat træningsøvelse. Dette skyldes at spillerne her tør tage chancer og improvisere, da der ikke er nogle til at kommentere det hvis det går galt.
  8. Træn højre del af hjernen
    I skolen er det primært venstre del af hjernen der trænes (logisk tænkning, hvor man følger en given retning, som læren f.eks. har lært en). Lad derfor være med at give spillerne løsningen på problemstillinger, men lad dem selv komme op med dem ved at guide dem. Lav åbne løsninger istedet for at give spillerne dem. Dermed trænes højre del af hjernen, og spillerne bliver forhåbentligt bedre til at læse spillet og træffe egne beslutninger.
  9. Kreative trænere giver kreative spillere
    Vær kreativ i din træning. Dette vil fremme spillernes kreativitet. Prøv nye ting af hvor spillerne har frihed til at arbejde, og vis spillerne at du gerne vil skabe et miljø hvor man kan være kreativ, og ikke bliver “straffet” hvis man fejler. Ros spillere der prøver at være kreative, eller prøver nye ting af, og hav en åben dialog om hvorfor det måske ikke fungerede, eller endnu bedre – hvordan vi kan få det til at fungere. Dermed belønnes spilleren for at være kreativ, samtidig med at han/hun gør sig tanker om hvordan de kan forbedre sig selv.
  10. Lad ikke miljøet stoppe kreativitet
    Strenge regler, fastlagte programmer og generelt et miljø hvor alt skal være sat i kasser fremmer ikke kreativitet. Skab et miljø hvor det er okay at prøve nye ting af, og hvor trænerne ikke sætter alt op i faste rammer.
    Undgå at give spillerne dit svar på hvad de skal gøre / skulle have gjort. Lad i stedet spillerne give deres svar, og accepter og respekter svaret.

Ovenstående kan læses uddybende i The 10 Most Important Conditions to Develop Creative Potential within Each Child.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre hvad I gør for at skabe kreative rammer til jeres træning. Smid endelig en kommentar, og lad os inspirere af hinanden.

Kan du også lide artiklen?

 

Synes godt om Assistenttræner på facebook!

Del artiklen